Tillbaka till aktuellt
12.8.2025 | Miljö
Energisektorn har blivit renare, vilket inverkar sänkande på utsläppen. Däremot ökar utsläppen från trafiken återigen.

Helsingforsregionens miljötjänster HRM har igen beräknat växthusgasutsläppen i alla kommuner i huvudstadsregionen. I beräkningarna syftar växthusgasutsläpp på utsläpp som är kalkylerade med modeller för beräkning av regionala utsläpp. De här modellerna omfattar till största delen energi- och avfallsförsörjningen inom kommunens område, jordbruket och produktionsutsläppen, oberoende av var produkterna används.

Växthusgasutsläppen i hela huvudstadsregionen var cirka 3 156 000 ton CO2-ekv år 2024. Utsläppen minskade med cirka 11 procent i hela regionen jämfört med året innan. I Grankulla är motsvarande siffra 6 procent (bild 1). Den fortlöpande energiövergången inom produktionen av fjärrvärme och el är fortfarande den mest betydande faktorn för minskade utsläpp. I och med övergången används alltmer utsläppssnålt bränsle och de specifika utsläppen minskar.  

Den största effekten på minskade utsläpp kommer från att fjärrvärmeproduktionen blivit renare, såsom också föregående år. Produktionen har allt kraftigare övergått till utsläppsnåla energiformer och avstått från användningen av fossila bränslen. Användningen av stenkol minskade med över 46 procent jämfört med föregående år och ersattes med bland annat elpannor och biobränsle. Fjärrvärme är fortfarande nätt och jämnt den största utsläppssektorn i regionen. Dess andel av de totala utsläppen är cirka 38 procent.

Utsläppen från avfallshanteringen minskade med över en fjärdedel jämfört med föregående år i huvudstadsregionen. Det här kan särskilt förklaras med att utsläppen var exceptionellt höga året innan på grund av störningar i hanteringen av avloppsvatten. Utsläppen har ändå minskat med över 10 procent jämfört med föregående år. Det här beror på att utsläppen från avstjälpningsplatserna minskat och på att avloppsreningsverken lyckats med hanteringen av kväveoxidulutsläppen.

Även utsläppen från oljevärmning samt industri och arbetsmaskiner minskade från föregående år. Utsläppen från oljevärmning minskade med ungefär 3 procent i hela regionen, industrins och arbetsmaskinernas andel var cirka 12 procent. Minskningen kan tyda på konjunkturväxlingar inom industriverksamheten. De minskade utsläppen från oljevärmning anknyter å sin sida till att den våningsyta som behöver uppvärmas ständigt minskar.

Elförbrukningen ökade men utsläppen minskade

År 2024 minskade utsläppen från elförbrukningen med 10 procent i huvudstadsregionen trots att den totala elförbrukningen ökade med cirka 8 procent. Det här visar att de specifika utsläppen från el minskar, vilket beror på en alltjämt kontinuerlig strukturell ändring av den nationella elproduktionen. Ändringen har lett till att elproduktionen blivit renare. Andelen förnybara produktionssätt har vuxit nämnvärt.

Utsläppen från konsumentelektricitet har minskat med cirka 14 procent i Grankulla jämfört med föregående år. Samtidigt har förbrukningen ökat med cirka 4 procent. Förändringen i utsläppen beror också i år främst på att den specifika utsläppskoefficienten för el minskat. Utsläppen från el för uppvärmning minskade också med cirka 14 procent samtidigt som förbrukningen ökade med 2,5 procent. När det gäller jordvärme var elförbrukningen på samma nivå som föregående år.

Bild 1: Växthusgasutsläppen i Grankulla.

Utsläppen från trafiken fortsätter att öka

Utsläppen från trafiksektorn ökade en aning år 2024, cirka 3,8 procent jämfört med föregående år. Ökningen berodde på mer utsläpp från vägtrafiken, vilket särskilt har sin förklaring i att andelen biobaserade fordonsbränslen minskat.

I Grankulla ökade trafikutsläppen med hela 5 procent. Utsläppen från bussarna ökade mest, men det här kan bero på att beräkningssättet för utsläpp från vägtrafiken ändrats. Utsläppen från till exempel spårtrafiken inklusive lokaltågen fortsatte att minska. Det här beror på att utsläppskoefficienten för el har minskat. 

Utsläppen från vägtrafiken har beräknats med en lite annan metod än under tidigare år på grund av en övergångsfas inom informationsproduktion. Informationsproduktionen i fråga om regionala trafikutsläpp överförs från VTT till Finlands miljöcentral och därför finns inte informationen tillgänglig i samma format och omfattning som tidigare år. Utsläppen har beräknats utgående från nationella utsläppssiffror och fördelningen under tidigare år.

En bit kvar till klimatneutralitet

De totala utsläppen i Grankulla var 0,03 miljoner ton CO2-ekv, vilket är cirka 6 procent mindre än år 2023. Den största minskningen har skett inom fjärrvärme och elförbrukning. Endast trafikutsläppen har ökat en aning.

Även de invånarspecifika utsläppen minskade med cirka 6 procent och ligger nu på 2,4 ton CO2-ekv per invånare. Beräkningen omfattar de så kallade områdesspecifika utsläppen och beaktar inte till exempel utsläpp från konsumtion och byggande. De här redovisas närmare i Kulma-rapporten från år 2024 (på finska). (Kulma-hankkeen raportti (pdf))

För att Grankulla ska räknas som klimatneutral har staden fastställt ett mål på 80 procent mindre områdesspecifika utsläpp från nivån år 1990 till år 2030. Utifrån kalkyler år 2024 har utsläppen minskat med cirka 46 procent från nivån år 1990. Det krävs fortfarande en minskning på 23,8 tusen ton CO2-ekv.

Framför allt borde vi lyckas med att ändra riktning gällande trafikutsläppen så att de börjar minska igen. Trafikutsläppen kan minska särskilt genom byte av bilar mot elbilar och främjande av gång, cykling och kollektivtrafik. Dessutom måste vi minska på resorna till exempel med hjälp av distansarbete och färdkedjor. En bra princip är: undvik, minska och välj. Undvik alltså onödiga resor. Försök att minska på antalet resor om du ändå måste färdas till olika ställen. Och slutligen, välj färdsätt som är utsläppssnåla eller utsläppsfria.