Espoon kaupunkirata (EsKa) on Väyläviraston, Kauniaisten ja Espoon yhteishanke, jossa rakennetaan kaksi lisäraidetta Espoon Leppävaarasta Kauniaisten läpi Kauklahteen.

Kaksi lisäraidetta sallivat sen, että kaukoliikenteellä ja nopealla lähiliikenteellä on käytössään kaksi omaa raidetta (pohjoinen raidepari) ja kaupunkilähiliikenteellä kaksi omaa raidetta (eteläinen raidepari). Radan kehittäminen auttaa kaupunkia tavoitteessaan edetä kohti päästötöntä tulevaisuutta.

Kaupunkiradan (junarata) yhteydessä myös asemia ja asemaympäristöjä parannetaan ja kehitetään. Päähankkeen rinnalla toteutetaan myös useampia pienempiä erillishankkeita, kuten Rantaradan Baana ja Postitorin kiertoliittymä.

Kaupunkiratatyöt Kauniaisissa

Kauniaisten osalta kaupunkiratahanke on käynnistynyt kevättalvella 2024 sekä alueurakka 2:ssa ja alueurakka 3:ssa. Kauniaisissa työt alkoivat maaliskuussa valmistelevilla töillä. Ratarakentamisen ohella alueurakassa 2 (keskustan alue) tehdään vaativia pohjarakennustöitä sekä siltojen ja asemien rakentamista.

Urakoitsijana alueurakka 2:ssa toimii työyhteenliittymä TYL LEKA (NRC ja YIT) ja alueurakka 3:ssa Destia. Merkittäviä osakokonaisuuksia Kauniaisten alueurakoissa 2 ja 3 (AU 2 ja AU3) ovat:

  • Fasaanin alikulun rakentaminen ja leventäminen
  • Kauniaisten asema/Tunnelitien alikulku
  • Yhtiöntien alikulun siirto
  • Koivuhovin asema

Palautekanava löytyy Väyläviraston sivulla, palautelomake sivun alalaidassa.

Rantaradan liikennekatkot ja tilapäiset liikennejärjestelyt

Rakennusvaiheen aikana raideliikenne tulee hankkeen edetessä olemaan katki useampia kertoja. Ensimmäinen merkittävä katko ajoitetaan juhannuksen 2024 jälkeen, jolloin junayhteys on viisi viikkoa poikki ja liikenne ohjataan kiertoteitse Kauniaisten keskustassa. Korvaava liikenne tapahtuu busseilla.  

Lyhyet 24 tunnin liikennekatkot alkavat jo toukokuussa ja jatkuvat syyskuuhun: 5.5., 9.5., 19.5., 26.5., 22.9. ja 29.9. sekä kolme 48 tunnin katkoa lauantaista sunnuntaihin 31.8.–1.9., 7.9.–8.9. ja 14.9.–15.9.

Koivuhovissa liikennejärjestelyt muuttuvat toukokuusta 2024 syyskuuhun 2025. Ajoneuvoliikenteelle on liikennevalo-ohjaus Bredanportin molemmissa päissä. Jalankulun ja pyöräilyn reitti ratapihan ali kulkee vaihdellen Bredanportin itä- tai länsipuolella työvaiheen mukaan.

Koivuhovin juna-aseman pysäköintialue poistuu käytöstä työmaan ajaksi huhtikuun alusta alkaen. Koivuhovin juna-aseman ja Palokunnankujan välinen, radan vierellä kulkeva jalankulun reitti suljetaan huhtikuusta alkaen.

Uuden raideparin toteuttamiseksi Yhtiöntien ja Palokunnankujan välisen, radan alittavan alikulkukäytävän kohdalle rakennetaan uusi ratasilta ja pohjavesikaukalo. Tämän takia jalankulun ja pyöräilyn reitteihin tulee vähitellen muutoksia huhtikuusta alkaen.