Apotti-järjestelmä on otettu käyttöön Helsingin, Kauniaisten ja Keravan sosiaalihuollossa
Apotti-järjestelmä otettiin aamuyöllä 6.11. käyttöön Helsingin, Kauniaisten ja Keravan lapsiperheiden palveluissa, lastensuojelussa, työikäisten palveluissa sekä Kauniaisten ja Keravan vammaispalveluissa. Käyttöönotto koskee noin 2 200:aa sosiaalihuollon työntekijää.
Käyttöönoton myötä Apotti-järjestelmää käytetään kaikissa Helsingin, Kauniaisten ja Keravan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.
− Apotti-järjestelmä mahdollistaa kuntalaisten saumattomat sähköiset hoitoketjut, sillä asiakkaan tai potilaan tiedot ovat käytettävissä ajantasaisesti ilman viivettä kaikissa hoito- ja palvelutilanteissa, Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki sanoo.
Apotti-järjestelmän käyttöönotto on iso ponnistus, joka muuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten päivittäisiä työskentelytapoja. Kaikki uudet käyttäjät on koulutettu Apotti-järjestelmän käyttöön.
− Ymmärrämme hyvin, että uuden järjestelmän oppiminen vie sosiaalihuollon ammattilaisilta aikaa muutenkin kuormittavassa työtilanteessa, Välimäki toteaa.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen on järjestelmän käyttöönotossa aina etusijalla.
− Teemme tiivistä yhteistyötä Helsingin, Kauniaisten ja Keravan kanssa, jotta käyttöönottovaihe sujuisi mahdollisimman hyvin ja mahdollisesti esiin tulevat haasteet ratkaistaisiin nopeasti. Käyttöönottoa on tukemassa 459 tukihenkilöä asiakasorganisaatioista. Apotin puolella uusia käyttäjiä tukee etätuki, jossa työskentelee käyttöönottovaiheessa 18 henkilöä. Tukea saa ympäri vuorokauden, Välimäki kertoo.
Kauniaisten kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut ovat nyt Apotissa
-Olemme iloisia, että tämän käyttöönoton jälkeen Kauniaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut perustasolta erikoissairaanhoitoon asti ovat digitaalisesti ja sujuvasti kuntalaisten saatavilla, sanoo sosiaali- ja terveysjohtaja Ulla Tikkanen.
– Alussa Maisan ja muiden Apotin tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii uuden opettelua sekä kuntalaisilta että henkilökunnalta. Olen varma, että se kannattaa, hän lisää.
Maisan digipalvelut laajenevat Helsingissä, Kauniaisissa ja Keravalla
Apotti-järjestelmän Maisa-asiakasportaali tuo sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut digitaalisesti ja sujuvasti kuntalaisten saataville. Maisa on henkilökohtainen, maksuton ja suojattu digitaalinen kanava ammattilaisen ja kuntalaisen välillä. Käyttöönoton myötä Helsingin, Kauniaisten ja Keravan sosiaalihuollon asiakkaat voivat mm. viestiä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa ja tehdä sosiaalihuollon hakemuksia Maisan kautta.
− Asiakkaan kehittyneet digipalvelut ovat uutta sosiaalihuollon toiminnoissa, Välimäki toteaa.
− Alussa Maisan mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii varmasti opettelua, mutta uskon, että hyödyt tulevat nopeasti näkyviin. Haluamme tarjota sekä sosiaalihuollon ammattilaisille että asiakkaille edistykselliset ja jatkuvasti kehittyvät digitaaliset ratkaisut. Maisa edistää myös sosiaalihuollon asiakkaiden osallisuutta omien asioidensa hoidossa.
Apotti-järjestelmä on käytössä HUSin erikoissairaanhoidossa sekä Vantaan, Helsingin, Kauniaisten ja Keravan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.