Takaisin ajankohtaisiin
4.11.2022

Julkaisimme kaupungin uuden verkkosivuston kesäkuussa 2021. Reilun vuoden jälkeen syyskuussa 2022 oli hyvä aika toteuttaa verkkosivujen käyttäjäkyselyn saadaksemme palautetta käyttäjiltä. Käyttäjäkysely oli auki 7.9.–4.10.2022, ja kyselyyn vastasi 539 henkilöä. Näistä 136 käyttäjää oli ensikertalaisia ja 403 palaavaa verkkosivukävijää. Vastaajista noin 1/4 oli miehiä ja noin 3/4 naisia. 61 % kertoi asuvansa Kauniaisissa, ja 39 % asui muualla ja lähinnä naapurikunnassa.

Käyttäjät etsivät eniten tietoa seuraavista teemoista: urheilu, vapaa-aika tai virkistystoiminta (26 % vastaajista), uutiset ja ajankohtaiset tapahtumat (22 %), terveyspalvelut (19 %), kulttuuri, viihde ja tapahtumat (15 %), kunnan yhteystietoja (14 %) ja korona-info (14 %). Noin 3/4 vastaajista oli sitä mieltä, että he olivat löytäneet kaiken tarvitsemansa tiedon edellisellä vierailullaan sivustolla. Vain 1/10 oli eri mieltä tai täysin eri mieltä tämän väitteen kanssa.

Kyselyn tulokset muunneltiin indeksiluvuiksi 1–5. Verkkosivusto sai kokonaisarvosanan 3,93.

Korkeimmat pisteet saivat seuraavat väittämät:
4,23 – Sivusto on minulle hyödyllinen
4,22 – Sivut latautuvat riittävän nopeasti
4,17 – Sivusto antaa luotettavan kuvan organisaatiosta
4,14 – Tekstit ovat helposti ymmärrettävässä muodossa
4,03 – Sivusto antaa ammattimaisen kuvan organisaatiosta
3,97 – Sivusto tarjoaa minulle tarvitsemani mahdollisuudet ottaa yhteyttä kuntaan

Alhaisimmat pisteet saivat seuraavat väittämät:
3,68 – Sivustossa on kaikki tarvitsemani tieto/sisältö
3,72 – Sivustolla on tarvitsemani itsepalvelumahdollisuudet esim. sähköiset palvelut, lomakkeet jne.
3,76 – Hakutoiminto täyttää odotukseni
3,78 – Sivustolla olevien sähköisten palvelujen käyttö on yksinkertaista
3,86 – Sivuston valikoissa on helppo liikkua
3,91 – Löysin kaiken tarvitsemani tiedon edellisellä vierailullani sivustolla

Kauniaisten tulokset verrattiin myös viimeisen vuoden aikana toteutettuihin kuntien ja kaupunkien käyttäjäkyselyihin (11 kpl). Siinä vertailussa Kauniaisilla oli yhtä kysymystä lukuun ottamatta paremmat tulokset kuin verrokkikuntien keskiarvo.

– Kiitämme kaikki kyselyyn vastanneita arvokkaasta palautteesta, jonka pohjalta jatkamme verkkosivuston kehittämistä. Saimme myös runsaasti avoimia vastauksia ja konkreettisia parannusehdotuksia, jotka ovat meille hyvin hyödyllisiä, iloitsee hallinnon ja viestinnän suunnittelija Lilian Andergård-Stenstrand.

Tarkoitus on toteuttaa seuraava käyttäjäkysely syksyllä 2023, kun sote-uudistuksesta ja sen aiheuttamista muutoksista kaupungin verkkosivustolla on kulunut reilu puoli vuotta.

Käyttäjäkyselyn toteutti Norstat/userneeds.