Kunnan asukkaalla on kuntalain mukaan oikeus tehdä kunnalle aloitteita sen toimintaa koskevissa asioissa.

Miten aloite tehdään?

Aloitteesi voi olla vapaamuotoinen, kunhan siitä selviää, mihin aloitteellasi haluat vaikuttaa. Lisäksi siinä tulee olla yhteystietosi (nimi, osoite, puhelin, sähköposti).

Aloitteet saapuvat aina kaupungin kirjaamoon, josta aloite toimitetaan sille toimialalle, jonka tehtäväalueelle asia kuuluu. Aloitteen tekijälle ilmoitetaan asian etenemisestä, arvioidusta käsittelyajasta ja keneltä lisätietoja voi tiedustella sekä luonnollisesti ne toimenpiteet, joihin aloitteen johdosta on ryhdytty.

Aloite vai palaute?

Kuntalain 28§:n mukaan kunnan asukkaalla on oikeus tehdä kunnalle aloitteita kunnan toimivaltaan kuuluvissa asioissa. Kuntalaisaloitteen tehdäksesi sinun tulee olla jäsen kunnassa.

Kunnan jäseniä ovat kunnan asukkaiden lisäksi ne jotka hallitsevat tai omistavat kunnassa sijaitsevaa kiinteää omaisuutta sekä yhteisöt, laitokset ja säätiöt joiden kotipaikka sijaitsee kunnassa.

Kuntalaisaloitteiden lisäksi Kauniaisten kaupunkia voi lähestyä pienempiä toimenpiteitä vaativissa asioissa (esim. kadun routavaurion ilmoittamisessa) antamalla palautetta. Mikäli haluat antaa palautetta tai sinulla on kysyttävää Kauniaisten kaupungilta, lähetä viestisi Anna palautetta -sivun kautta. Voit myös lähettää kysymyksiä Kauniaisten kaupungin Facebook- tai Instagram-tilien kautta.

Jätä aloite:

Aloitteen voi tehdä sähköisesti, joko kaupungin omalla lomakkeella (kts.alla) tai Oikeusministeriön kuntalaisaloite.fi -sivuston kautta.

Tee kuntalaisaloite

  • Voit halutessasi liittää kuvan tai pdf-tiedoston tähän (max 25 Mb).
    Pudota tiedostot tähän tai
    Sallitut tiedostotyypit: jpg, png, pdf, Max. tiedoston koko: 25 MB, Max. tiedostot: 3.

    Aloite voidaan lähettää kirjeitse osoitteella:

    Kauniaisten kaupunki
    Kirjaamo
    Kauniaistentie 10
    02700 Kauniainen

    Muualla verkossa

    Oikeusministeriö on kehittänyt sähköisiä palveluita tukemaan kuntalaisten virallista ja epävirallista osallistumista sekä edistämään kuntien ja kuntalaisten välistä vuorovaikutusta päätöksenteossa.

    Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe) kehitettyjä demokratiapalveluita ovat: