Valikko

Terveysasema

Kiireellinen hoidon tarve,
puh. 09 8789 1350 klo 8-16.00 (takaisinsoittopalvelu)

Jos tarvitset hoitoa saman päivän aikana, ota yhteys terveysasemalle mieluiten heti aamulla klo 8-10.  Voit myös tulla aamulla suoraan terveysasemalle.

Puhelinpalvelussa hoitaja soittaa takaisin ja arvioi tilanteen sekä antaa sinulle toimintaohjeet, joka voi sisältää omahoito- ja seurantaohjeita tai vastaanotolle ohjaamisen. Kiireellisessä sairaustapauksessa vastaanotolle pääsee samana päivänä. Kiireellisissä sairastumistapauksissa on mahdollista tulla ilman ajanvarausta tai soittoa suoraan terveysasemalle sen aukioloaikoina. Kiireellistä hoitoa vaativia sairauksia ovat esimerkiksi äkilliset, kovat säryt ja kivut (mm. vatsakipu), äkillisesti ja tapaturmaisesti tulleet haavat, hengitysvaikeudet sekä päivystysluonteista hoitoa vaativat mielenterveyshäiriöt. Hätätapauksissa (esim. rintakipu, halvausoireet), soittakaa viipymättä hätäkeskukseen 112.

Kiireettömät asiat,
puh. 09 8789 1300 klo 8-16.00 (takaisinsoittopalvelu)

Kun kyseessä on esim. pitkäaikaisen sairauden hoitoon liittyvät asiat, terveyden- ja sairaanhoidon neuvonta, todistukset ja muu kiireetön ajanvaraus lääkärin tai sairaanhoitajan vastaanotolle. Annettavat palvelut terveysasemalla perustuvat aina hoitajan tekemään hoidontarpeen arviointiin, suoraa ajanvarausta ei voi tehdä. Takaisinsoittopalvelusta soitetaan takaisin asiakkaalle kuluvan työpäivän aikana korkeintaan kolme kertaa, viimeistään seuraavana arkipäivänä vastaanoton resurssitilanteen mukaan.

Huom! Rokotusneuvontaa annetaan tiistaisin klo 10-11 ja torstaisin klo 12-13 numerossa

09 8789 1332.


Sähköinen ajanvaraus

Kauniaisten terveysasemalla käynnistyi lokakuussa 2017 sähköinen ajanvarausjärjestelmä, jonka kautta voit kätevästi varata ajan terveydenhuollon ammattihenkilölle tai jättää soittopyynnön asiassasi mikäli vakituinen asuinpaikkasi on Kauniaisissa tai hoitovastuusi on siirretty Kauniaisiin. Lue lisää sähköisesti varattavissa olevista palveluistamme täältä.

Siirry sähköiseen ajanvaraukseen.

Terveysaseman takaisinsoittopalveluun uudistuksia

- tavoitteena yksilöllisempi, hoidon kiireellisyyden ja äidinkielen paremmin huomioiva palvelu

Kauniaisten terveysaseman takaisinsoittopalvelu on muotoutunut vakiintuneeksi tavaksi lähestyä terveyspalveluja niin kiireellisissä kuin kiireettömissä asioissa. Puhelinpalvelun rinnalla ja ruuhkatilanteissa lyhyiden etäisyyksien kaupungissa palveluihin hakeudutaan myös saapumalla henkilökohtaisesti paikan päälle terveysasemalle. Toimintamalli on ajoittain aiheuttanut ruuhkaa sekä puhelinpalvelussa että terveysaseman asiakaspalvelupisteessä. Lisäksi järjestelmän teknisistä ratkaisuista johtuen asiakkaiden on ajoittain ollut vaikea saada palvelua omalla äidinkielellään. Monelle soittajalle on ollut yllätys, että valittuaan kieleksi ruotsin, takaisinsoitosta saattaa soittaa suomenkielinen hoitaja. Järjestelmä ei ole mahdollistanut soittajan kielivalinnan näkyvyyttä takaisinsoittajalle, joten yllätys on ollut molemminpuolinen.

Näistä lähtökohdista takaisinsoittopalvelua on lähdetty kehittämään asiakaslähtöisempään suuntaan. Joulukuun puolivälin jälkeen vastapuhelun soittava hoitaja näkee asiakkaan valitseman asiointikielen, ja yhä useampi asiakas tulee saamaan palvelua asiakkaan äidinkieltä sujuvasti puhuvan hoitajan kanssa. 

Lähiaikoina ratkaistaan, miten kiireellistä sairaanhoitoa tarvitseville asiakkaille voidaan entistä tehokkaammin tarjota nopea ja joustava pääsy palveluihin, ja samalla ehkäistään puhelinpalvelun ruuhkautuminen. Uusi puhelinpalvelu tulee ohjaamaan kiireiset soitot aikaisempaa nopeammin hoidontarpeen arviointiin ja tarvittaessa palveluihin.  Ei-kiireellisissä asioissa asiointi ohjataan erilliseen palvelunumeroon.

Ensi vuoden aikana laajenevat sähköiset palvelut (mm. sähköinen ajanvaraus ja yhteydenottopyyntö) tulevat osaltaan helpottamaan puhelinpalvelussa esiintyvää ajoittaista ruuhkaa. Sähköisten palveluiden kehittämisen painopistealueita ja sisältöä kehitetään parhaillaan. Kauniaisissa toteutettava kuntalaiskysely samoin kuin Laurean ammattikorkeakoulun opiskelijoiden marras-joulukuussa 2016 tekemät kyselyt kartoittavat osaltaan kauniaislaisten näkemyksiä sähköisen asioinnin painopisteistä.