Tillgången till vård
Hälsovårdstjänster
Vårdgaranti 2022 januari-april | Januari | Februari | Mars | April |
Inkomna kontakter: Maisa.fi, telefonsamtal | 2 479 | |||
Kontakt med hälsovården omedelbart på vardagar under tjänstetid | förverkligas | |||
Bedömning av vårdbehovet som görs av en yrkesutbildad person (skötare eller läkare) inom hälso- och sjukvården: senast den 3:e vardagen från det att patienten tog kontakt med hälsocentralen | förverkligas i 1:a kontakten | |||
Icke-brådskande vård inom 3 månader | under 7 dygn |
Den lagstiftning som säkrar tillgången på vård trädde i kraft 1.3.2005. Kommuninvånaren ska få
- kontakt med hälsovården omedelbart på vardagar under tjänstetid,
- bedömning av vårdbehovet som görs av en yrkesutbildad person (skötare eller läkare) inom hälso- och sjukvården senast den 3:e vardagen från det att patienten tog kontakt med hälsocentralen,
- icke-brådskande vård inom 3 månader
- icke-brådskande vård i munhälsovården inom 6 månader.
Inom den specialiserade sjukvården uppfylls vårdgarantin inom alla specialområden. I vårdkön finns inga patienter som väntat längre än 6 månader. Vid specialiserad sjukvård ska bedömningen av vårdbehovet inledas inom 3 veckor från det att remissen har kommit in. Icke-brådskande vård som konstaterats vara nödvändig ska inledas inom 6 månader från det att vårdbehovet bedömts.
Mun- och tandvård
Vårdbehovet och hur brådskande fallet är bedöms vardagar per telefon under tjänstetid av en yrkesutbildad person inom mun- och tandvården. Brådskande jourfall sköts inom 1–3 dagar, litet mindre brådskande besvär inom tre veckor. Alla samtal som kommer under vardagar mellan kl. 8.00–15.00 besvaras eller också ringer vi upp under samma dag.
I Grankulla har alla klienter vars vårdbehov har bedömts fått icke-brådskande vård inom fyra månader.
Tjänsterna för äldre
De genomsnittliga väntetiderna för socialtjänster för äldre 1.1.-30.6.2022
Tjänst | Genomsnittlig väntetid | Målsatt tid enligt lag | |
Hemvård | 0-7 dygn | Under 90 dygn | Enligt servicebehovet; i brådskande fall blir servicen tillgänglig samma dag. |
Stödtjänster inom hemvården: | |||
Trygghetsservice | 7–21 dygn | Under 90 dygn | |
Måltidsservice | 1–2 dygn | Under 90 dygn | |
Färdtjänst enligt socialvårdslagen | 7–45 dygn | Under 90 dygn | |
Stöd för närståendevård (personer över 65 år) | 7–45 dygn | Under 90 dygn | Stödet beviljas från början av den månad då ansökan kommit in. |
Dygnetruntvård | 34,05 dygn | Under 90 dygn | Väntetid från positivt beslut till att tjänsten fås. |
Enligt äldreomsorgslagen ska kommunerna en gång i halvåret offentliggöra uppgifter om den tid inom vilken en äldre person kan få den socialservice som han eller hon har ansökt om. Grankulla stad informerar om väntetiderna på sin webbplats.