Tillbaka till aktuellt
3.1.2020 | Invånarinitiativ

Inlämnad: 3.1.2020
Diarienummer: 89/10.03.01/2020
Beredare: Timo Pakarinen, projektingenjör
Status: Samhällstekniska utskottets beslut 10.11.2020 § 120
Uppdaterad: 28.5.2021

Olen jonkin verran seurannut yleistä keskustelua äsken alennetuista nopeusrajoituksista. Muistan lukeneeni, että muutoksen yhtenä tavoitteena olisi ollut läpiajoliikenteen hillitseminen. Kirkkotiellä, jossa rajoitus on 30 km/h ja hidasteita on muutama. Niistä huolimatta vauhdit nousevat korkeiksi ja väittäisin, että aamuisin kävellessäni keskustan suuntaan, niin ohittavien autojen nopeudet käyvät viidenkymmenen huonommalla puolella. En itse suhtaudu kielteisesti nopeusrajoitusten laskemiseen vaikka alhaisen nopeuden ylläpitäminen viekin kuljettajan huomiota muusta liikenteestä. Auto, kun mielellään kulkisi kovempaa. Pidän ensisijaisena ongelmana nopeusrajoitusten noudattamatta jättämistä. Nopeusvalvontaa kaupungissamme ei ole ja rakenteelliset hidasteet ovat liian matalia ja niitä on liian harvassa. Kirkkotie on tästä surullinen esimerkki, kun osa autoilijoista ei edes jaksa jarruttaa liikenneympyrää lähimpänä olevaan ”hidasteeseen”.

Onko kaupunki miettinyt rakenteellisten hidasteiden lisäämistä/parantamista tai harkinnut automaattista nopeusvalvontaa? Jos Kirkkotiellä olisi yksi uudenmallinen kameratolppa, niin uusia hidastetöyssyjä ei tarvittaisi.