Valikko

Positiivisia palautteita 7.8.-13.8.2017

Genomförande av vårdgarantin i Grankulla 

Möjligheten att få kontakt

Direkt telefonkontakt med hälsovården dygnet runt: Hälsorådgivningstelefonen 09 87 10023.

Bedömning av vårdbehovet

På vardagar kl. 8.00–15.30 bedöms vårdbehovet i första hand per telefon genom återuppringningstjänsten. Telefonsamtalen tas alltid emot av yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården. I brådskande fall får man även vård genom att komma till hälsovårdscentralen, där ett könummersystem tillämpas. Akuta fall får vård utan könummer. Då du ringer återuppringningstjänsten kan du lämna ett meddelande. Då ringer en skötare upp dig samma dag du har ringt. Bedömningen av vårdbehovet kan leda till att du får instruktioner för egenvård och uppföljning, en icke-brådskande läkartid eller till att du hänvisas till jouren.

Tillgången till vård vid hälsocentralens öppenvård

Jourpatienter vårdas på hälsovårdscentralen i prioritetsordning på vardagar kl. 8–16 (kl. 15.30 endast patienter i behov av omedelbar brådskande vård). Utanför hälsovårdscentralens öppettider finns jourmottagningen på Jorvs sjukhus, hälsocentraljouren.

I icke-brådskande har patienterna fått tid till läkarmottagningen inom 1–6 veckor; under det senaste året har väntetiden i regel varit ca 2 veckor (se nedan).

Vårdgarantin under 2017

 

 

 

 

2017 januari-april

januari

februari

mars

april

hälsovårdscentralen: återuppringn. inom 60 min (%)

77 %

67 %

73 %

87 %

 

antal inkomna samtal

 

1378

642

1482

 

1154

 

väntetid till hälsocentralläkarens mottagn. (T3, den tredje lediga tiden, dygn)

 

7

21

14

14



Vårdgarantin under 2017

 

 

 

 

2017 maj-augusti

maj

juni

juli

augusti

hälsovårdscentralen: återuppringn. inom 60 min (%)

86,1

 

95,6

 

 

 

antal inkomna samtal

 

1347

 

1111

 

 

 

väntetid till hälsocentralläkarens mottagn. (T3, den tredje lediga tiden, dygn)

 

14

3-4

 8

 




Under vecka 32 var väntetiden för icke-brådskande vård på läkarmottagning ca 8 dagar (situationen 11.8.2017).

Tillgången till vård inom munhälsovården

Vårdbehovet och hur brådskande fallet är bedöms vardagar per telefon under tjänstetid av en yrkesutbildad person inom mun- och tandvården. Brådskande jourfall sköts inom 1-3 dagar, litet mindre brådskande fall inom tre veckor.

Det har bildats kö till icke-brådskande undersökning. För närvarande (10.7.2017) står 433 klienter i kö. Ingen har köat längre än 6 månader.

2016 juli-december

 

 

 

 

 

 

Mun- och tandvårdens mottagning

juli

augusti

sept

okt

nov

dec

Antal patienter i kö för granskning

334

333

308

331

332

334

Antal som köat i mer än 6 mån

0

0

0

0

0

0


2017 januari-juni

 

 

 

 

 

 

Mun- och tandvårdens mottagning

januari

februari

mars

april

maj

juni

Antal patienter i kö för granskning

298

282

302

342

380

431

Antal som köat i mer än 6 mån

0

0

0

0

0

0


2017 juli-december

 

 

 

 

 

 

Mun- och tandvårdens mottagning

juli

augusti

sept

okt

nov

dec

Antal patienter i kö för granskning

433






Antal som köat i mer än 6 mån

0








Tillgången till vård inom den specialiserade sjukvården

Inom den specialiserade sjukvården verkställs vårdgarantin inom alla specialområden. I vårdkön finns ingen patient som väntat längre än 6 månader.
(Lag om specialiserad sjukvård 31 §: Inom specialiserad sjukvård ska bedömningen av vårdbehovet inledas inom tre veckor efter att remissen anlänt. Vård som anses vara behövlig men icke-brådskande ska inledas senast 6 månader efter att vårdbehovet bedömts.)

VÅRDGARANTI:

Lagstiftningen om tryggande av tillgången till vård trädde i kraft 1.3.2005.
Kommuninvånaren ska få
- omedelbar kontakt med hälsocentralen under tjänstetid,
- en av en inom hälso- och sjukvården yrkesutbildad person (skötare eller läkare) gjord bedömning av vårdbehovet senast den 3:e vardagen från det att patienten tagit kontakt,
- icke-brådskande vård senast inom 3 månader,
- icke-brådskande munhälsovård senast inom 6 månader
Inom den specialiserade sjukvården ska vårdbehovet bedömas senast 3 veckor efter att remissen anlänt. Icke-brådskande vård som bedömts behövlig ska inledas senast efter 6 månader, inom mentalvårdstjänster för barn och unga senast inom 3 månader.